Niet alles gaat over rozen !

Hehe eindelijk is het dan zover, het is 12 mei en eindelijk mogen we vertrekken naar het beloofde land ‘Frankrijk’. Na maanden geleden te hebben geboekt is het dan zover we kunnen weg voor een week Frankrijk. Voor mij de eerste keer en heb dan ook hoge verwachtingen, voor mijn vismaat Harold is het zijn tweede keer maar hij is net zo gespannen als ik. Maanden hebben wij hier naar toegeleefd en dus wilden wij ook niks aan het toeval overlaten. Het begon met verhalen lezen over het desbetreffende water , filmpjes kijken, mensen vragen enzovoort. Toevallig ken ik de oud beheerder koos walters, ik heb hem leren kennen toen ik een weekje op zijn water heb gevist Van hem hebben we veel tips en tricks gekregen, waarvoor dank.

Dan komt de volgende vraag: waar gaan we mee vissen Harold? Na wat wikken en wegen, duizend vragen en net zoveel merken verder hadden we besloten om bollen te halen bij een dealer bij ons in de buurt.  Zo kwamen wij uit bij BFP Baits uit Emmer Compascuum (Emmen), na wat berichten en wat belletjes kon heeft Bas ons goed advies en een nette prijs gegeven, daarop hebben wij ons geen moment bedacht en gelijk een afspraak gemaakt om de desbetreffende bollen te proeven en ruiken. Zo gezegd zo gedaan, we waren gelijk overtuigd en hebben dan gelijk ook een lading besteld, 40 kg Mulberry en 40 kg Fish ‘N Tutti in diverse maten.

BFP Baits
De Fish ‘N Tutti, een boilie die rijk is aan oplosbare vismelen.

De bestelling hadden we drie maand van te voren geplaatst en afgesproken met de eigenaar van BFP Baits (Bas van den Broek)  dat we ze pas in april wouden hebben. Zoals een goede verkoper beaamt werden we eind april gebeld dat de boillies klaar stonden,  en vers ! En dat waren ze, echt wat een top service en zeker een aanrader
Eindelijk is het 12 mei en zijn we klaar voor vertrek, na een lange middag vertrekken we eindelijk met een goed humeur richting Frankrijk. Dat ons humeur snel zou veranderen hadden we niet verwacht, en dat nog binnen de Nederlandse grenzen. In Utrecht worden we aangehouden., 21km te hard met aanhanger verteld de beste man, 230 euro lichter…zucht !

Karpervissen
Eindelijk liggen de hengels in !

Na een 11 uur durende rit komen we eindelijk aan op Lac de Villedon ! Het eerste wat we zien na onze kennismaking met de beheerder, is dat het druk is met Engelsen (veel voeren niks vangen…zucht) maar dat mocht de pret niet drukken
Na alle drukte kunnen wij ook eindelijk naar onze stek varen, die zijn alleen bereikbaarheid per boot. Op de stek aangekomen hebben we goede hoop, het is een mooie stek en het ziet er simpelweg goed uit . Na wat peilen en voeren kunnen eindelijk de hengels er in en worden de tenten opgezet. We zijn moe na de lange autorit, nog even doorzetten zeggen we tegen elkaar. Eindelijk staat alles gereed voor een week vissen, de eerste nacht blijft het stil , het miezert wat en het is 20 graden. De tweede nacht en dag is het weerbeeld het zelfde en de vangsten net zo, ik begin hem wat te knijpen inmiddels, wat als het de hele week stil blijft? Niks was minder waar, de derde nacht horen we eindelijk geluid uit de piepers……JA …hehe eindelijk! De eerste vis is een 10 tal minuten later een feut. Geen mega big maar we hebben vis op de kant.

Fish 'N Tutti
Off the mark..

Daarna bleef het WEER angstvallig stil weer, toch maar ff weer een berichtje naar Koos. Zijn advies: ga single vissen met een chod,nog geen paar uur later de eerste vis voor mij.  Die nacht er na vangen we gelijk nog drie vissen, maar dan is het wederom gebeurt met de vangsten. De temperatuur ging van 20 naar 34 graden en de vissen begonnen zowaar al met paaien, na twee dagen aanhoudende hitte sloeg het weerbeeld gelukkig weer om. Het begon te waaien en te regenen, en HOE ! Ik had een waterval door de tent heen, door de ligging van Villedon krijg je al het water wat er in de regio valt voor de kiezen omdat je in een dal zit, na twee dagen regen waren Harold en ik er dan ook klaar mee en hebben besloten een dag eerder naar huis te gaan.

Een fraaie spiegel halverwege de week.

Eerlijk gezegd beviel dit ook wel, weer lekker naar huis! Nog voor de middag stonden klaar voor vertrek, dan blijkt de accu leeg te zijn. Wat we ook proberen, de auto wil gewoon niet starten. Uiteindelijk besluiten we toch maar de wegenwacht te bellen, binnen twee uur zouden ze er zijn. Na 4 uur kwam de wegenwacht er pas aan, typisch Fransen zullen we maar zeggen.  Uiteindelijk kan de terugrit beginnen…

Nawoord:

Dank aan, Damian de beheerder, wat een top gast was dat. Koos Walters: dankzij jou tips nog wat visjes weten te vangen.

Bas van BFP Baits, kerel bedankt voor de goeie service en kwaliteitsbollen, daar heeft het  zeker niet aan gelegen. Op elke stek was het slecht. Het enige wat ik er van kan zeggen we waren op de verkeerde tijd op de verkeerde plek, moraal van dit verhaal, laat je niet gek maken door alle advertenties. De mooie verhalen in de boekjes en op sociale media, ook op een betaalwater kun je blanken of slecht vangen. Stippel je visvakantie zorgvuldig uit, het is niet allemaal hosanna en vangen. Hoe mooi het ook in de boekjes lijkt ,

Voor alle vissers een vriendelijke groet