Het bos water – Tycho Plas

De eerste ontmoeting

Het was midden herfst toen mijn vismaat (Justin) en ik bij ons in de buurt bos putjes aan het afstruinen waren die we op Google Earth hadden gevonden.

De eerst 2 watertjes vielen niet bij ons in de smaak, maar bij het 3e idyllische bos putje veranderde dat. Bij de eerst 2 waterjes hebben we geen enkel spoor van karper waar genomen, op het 3de water werden we onthaald met een springende vis en een aantal aas bellen vlak onder het kantje. Ons enthousiasme rees direct “sky high” wanneer we dit zagen. Het ging om een oude zandafgraving diep verstopt in een bos omringt door veel riet, bomen en struiken.  Wat zou het bestand hier zijn? Speculeren doen we genoeg, maar we willen het weten ! Hier moeten de lijnen worden nat gemaakt. Nadat we een uurtje hadden geobserveerd was het wel duidelijk dat we hier de aanstaande vrijdag een instant nachtje gingen vissen.

Boilies

Eerste sessie, Eerste vangst

Zogezegd zo gedaan we kwamen vrijdag middag rond een uur of 3 aan.

We liepen een rondje om het water en zagen dat er weer vissen aasde op dezelfde locatie als eerder deze week. Terwijl Justin bezig was met het uitpakken van de auto pakte ik alvast de emmer met Sensation X boilies, een vismeel rijke boilie met een hoge wateroplosbaarheid die constant vrijgemaakte amino aan het water afgeeft maar wel z’n vorm behoudt. Ik voerde een strook van een half kilootje op dezelfde hoogte als de azende vissen. Kort daarna heb ik 2 onderlijnen beaast met de Sensation X Soakers met een dumbell erop en 2 met een ‘kale’ boilie.

BFP Baits

Het bleef verrassend genoeg de hele avond stil tot we rond 4 uur s ’nachts een trage run kregen, Justin vloog zijn slaapzak uit en ik strompelde rustig achter hem aan. Ik haal ondertussen een ander hengel binnen zodat Justin wat meer ruimte en rust heeft om de vis af te drillen. Rustig hoorde ik de slip van zijn molen wegtikken! Het kon weleens om een goeie vis gaan dacht ik bij mezelf. De dril verliep verder rustig en na 16 minuten lag er een fraaie oude Valkenswaard spiegel in het net.

Inmiddels is het extreem mistig geworden dus besloten we de vis even weg te hangen in een retainer sling. We legde de hengels weer terug op de zelfde hot spot onderaan het talud. De ochtend was inmiddels aangebroken, de zon scheen en het was flink opgeklaard. Tijd voor een aantal foto’s, ik haalde de sling uit het water, eenmaal op de onthaakmat waren we toch wel nieuwsgierig wat het fraaie beest woog. Justin hing de sling aan de weegklok en ik tilde de vis op,de spanning steeg…….  Uiteindelijk bleef de wijzer steken op 14 kilo! We keken elkaar aan en zeiden “Dat is een goed begin!” Dit belooft wat !

We genoten van het ochtend zonnetje terwijl we hevig speculeerde over het bestand op dit prachtige water. We hebben uiteindelijk besloten, om het aankomende weekend terug te komen maar deze keer voeren we 1 dag voor met boilies, we wisten bijna zeker dat het water meer te bieden had.

Een tweede kans

Na een drukke week voor ons allebei keren we vrijdag avond net voor het donker terug op het mooie weggestopte bosputje.

Na een uur het water te hebben geobserveerd, besloten we de zuidoosthoek van het water te bevissen omdat we die week ervoor vaak het riet heen en weer zagen bewegen, wolken zand werden zichtbaar door azende karper, gepaard met veel aasbellen wat betekende dat hier de karper ook in aantallen aanwezig waren. De hoek was wel redelijk dichtgegroeid met wier maar na een paar keer goed prikken vonden we een klein schoon plekje van 30 bij 30 cm en besloten 2 kilo Sensation X te voeren in en rond het schone plekje zodat ze ook tussen het wier gingen zoeken naar voedsel. We zijn nog even gebleven tot het laatste licht om nog mogelijke vis activiteit te zien maar verder dan een paar aasplekken kwam het niet.

Boilies

De dag kon niet snel genoeg voorbij gaan, wat hadden we zin om de lijnen hier weer nat te maken!  Na een rit van 30 minuten en wat geploeter over kleine bospaden kwamen we weer aan bij het kleine idyllische bos putje. We hadden goede hoop, de luchtdruk zou flink dalen deze avond en dat ging gepaard met onweer en harde windstoten. Tijdens het dichtrekken van de lucht konden we nog snel de hengels be-azen, wederom met Sensation X Soakers, 2 single, 1 met een wit pop upje en Justin koos voor nog voor een hinged stiff rig. Ik had de rechterkant van de stek, het was nog vrij moeilijk om de hengel op het kleine open plekje in het wier te leggen. Maar uiteindelijk wierp ik mijn montage onderhands precies in het midden van open plekje. Een handje vol gebroken boilies ebrij moet genoeg zijn, na 15 minuten verschenen de eerst aasbellen al.  Het duurde ook niet veel langer totdat mijn fox beetmelder het uit gierde!  Ik rende naar mijn hengel toe pakte hem op en maakte contact met de vis. Na een tijdje intensief gedrild te hebben zagen we de eerste glimpen van de vis. Het was wederom een spiegel maar dan een kleiner formaat maar daarentegen verzette hij zich enorm en het kostte me ook veel moeite om hem uit het riet en wier te houden. Na een dikke 10 minuten won ik de strijd, Yes ! Die is binnen. Justin zei tegen mij “Ik denk dat we nog wel wat van deze sessie kunnen verwachten als we al zo snel vis vangen” Ik was het met hem eens.

Justin gleed de vis in de retainer sling en tilde hem naar de onthaakmat, na het onthaken besloten we om hem te wegen puur uit nieuwsgierigheid, het visje tikte net de 8 kilo aan. Een plaatje is het, na een paar foto’s zetten we de vis weer terug en leg ik de hengel weer terug op het schone plekje midden in het wier. Er gaat weer een hand vol gebroken boilies bij.

BFP Baits

Het laatste uurtje daglicht glipt rustig weg. Justin haalt even een lekkere avondmaaltijd. Ik lag op m’n stretcher een beetje weg te sukkelen….  Ineens kwam mijn sounderbox tot leven, eerst een paar piepjes. Terwijl ik opstond om te gaan kijken veranderde de paar piepen in een loeiharde run. Ik was alleen dus ik pakte het schepnet eerst en rende naar de hengel toe. Wederom was het dezelfde hengel. Na weer een intensieve dril kwam de vis steeds dichterbij en schoof het net onder de 2e vis van de avond.  Het is wederom een spiegel, als ik in het net kijk heb ik het idee dat deze groter is dan de vorige vis. Ik leg de vis voorzichtig weg in de sling, Justin is namelijk elk moment weer terug. De Sensation X viel wel in de smaak bij deze 2 vissen want ze scheten de boilie pulp allebei uit op de mat.

Verrassend genoeg bleef het de rest van de avond en nacht stil…… tot s ’ochtends bij het eerste daglicht een van Justin zijn hengels er vol vandoor ging. Het visje ging direct op volle snelheid richting een omgevallen boom maar daar wist Justin naar een paar keer sturen een stokje voor te steken. Na de korte maar intensieve drill schoof ik het net weer onder een spiegeltje. Zouden mensen hier in het verleden deze spiegels hebben uitgezet? Het moet haast wel zeggen we tegen elkaar.

Dit was tevens ook de laatste vis van de sessie. We zijn tijdens deze sessies erachter gekomen dat er vermoedelijk een goed bestand aan kleinere vis op zit rond 6/10 kilo. Dus misschien hadden we de eerste keer geluk dat we een vis van 14 kilo vingen. We hebben genoten van het watertje, en met name dat we er geen andere vissers hebben gezien. Dit bos putje staat voor 2017 zeker weer op de agenda.